تخصصی صنایع چاپ و تبلیغات و بسته بندی

مهمترین اخبار و مقالات صنایع چاپ، تبلیغات و بسته بندی همراه با مقالات ارزشمند مدیریت و فروش

تخصصی صنایع چاپ و تبلیغات و بسته بندی

مهمترین اخبار و مقالات صنایع چاپ، تبلیغات و بسته بندی همراه با مقالات ارزشمند مدیریت و فروش

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

تبلیغات علمی - مقالات تبلیغاتی - مقاله تبلیغات علمی

تبلیغات علمی

 

تبلیغات علمی و فعالیت‌های آزمایشی

تقریبا هر نوع سوالی را می‌توان با انجام یک فعالیت آزمایشی به روشی ارزان و سریع پاسخ داد. و این راه پاسخ به پرسش‌هاست. چون با حدس و گمان پیرامون یک موضوع، چیزی عایدمان نمی‌شود. به سراغ حکم نهایی یعنی خریداران کالایتان بروید.

برای هر پروژه‌ی جدید، مسئله‌ی فروش به روشی در آمدزا مطرح است. شما و دوستانتان ممکن است آن کالا را دوست داشته باشید اما شاید اکثریت مردم این چنین نباشند. شاید کالای رقیب شما بهتر یا ارزانتر باشد. مردم ممکن است یکبار خرید خود را انجام دهند و دیگر آن را تکرار نکنند. شاید دوام آن کالا بسیار بالا باشد. شاید کالای شما برای درصد کمی از مردم مناسب باشد، در نتیجه بیشتر تبلیغات به هدر می‌رود.

شگفتی‌های بسیاری در تبلیغات وجود دارد. پروژه‌ای که ممکن است شمابه آن بخندید، با موفقیت‌ بزرگی همراه شود. این احتمال وجود دارد پروژه‌ای که کاملا شما به آن ایمان دارید، به شکست بیانجامد. تمامی این مسائل به خاطر آن است که سلایق و علایق متفاوت از یکدیگرند. هیچ یک از ما نمی‌دانیم چه تعدادی از مردم، نظر نسبتا مساعدی به تبلیغات ما دارند.

در گذشته، تبلیغ‌کنندگان بر اساس نظرات خود به فروش کالاها می‌پرداختند، بعضی نظرات و حدس و گمان‌ها ممکن بود درست باشند و بعضی نادرست. در اینجا بود که فاجعه‌هایی تبلیغاتی به وقوع می‌پیوستند. حتی آنهایی که با موفقیت رو به رو می‌شدند، کاملا در معرض خطر قرار می‌گیرند. آنها هزینه‌ی پرداختی برای هر مشتری یا میزان فروش برای هر مشتری را نمی‌دانستند. زمان طولانی لازم بود تا هزینه‌ی فروش دوباره برگردانده شود. هزینه‌ای که هیچ‌گاه بازنمی‌گشت.

حال بگذارید بگوییم که چه کار باید کرد. ما فروش خود را در مقیاس کوچک انجام می‌دهیم و هزینه‌ها و نتایج آن به دقت بررسی می‌کنیم. هنگامی که ما بفهمیم هزینه‌ی هزار مشتری چقدر است، قادر خواهیم بود هزینه‌ی یک میلیون مشتری را محاسبه کنیم. هنگامی که بفهمیم آنها چه می‌خرند، در می‌یابیم که در مقیاس وسیع‌تر،‌ خرید مردم چه خواهد بود.

ما میانگین‌ها را در مقیاس کوچک به دست می‌آوریم و می‌توانیم آنها را به مقادیر گسترده‌تر تعمیم دهیم. ما هزینه‌های خود را می‌دانیم، از میزان فروش با خبریم و از میزان سود و خسارت آگاهیم. ما می‌دانیم چه زمانی هزینه‌های ما به سود تبدیل می‌شوند. پیش از آن که به توزیع کالا بپردازیم، باید ثابت کنیم که روش کاری انتخاب شده، کاملا امن و بی‌خطر است. در نتیجه، امروز هیچ‌گونه فاجعه‌های تبلیغاتی به وقوع نمی‌پیوندد که مسبب آن عامل انسانی باشد.

شاید ما بخواهیم پروژه‌ی خود را در چهار یا پنج شهر به انجام برسانیم. در اینجا ممکن است برای شروع کار از یک نمونه‌ی پیشنهادی یا بسته‌ی رایگان استفاده شود. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا مصرف‌کنندگان، آن نمونه‌ها را می‌خرند. اگر می‌خرند، آیا ادامه می‌دهند؟ چه تعداد و چقدر می‌خرند؟ چه زمان طول می‌کشد تا هزینه‌ی فروش به سود تبدیل شود؟

انجام چنین آزمایشی ممکن است بین 3000 تا 5000 دلار تمام شود. در این صورت، حتی اگر ثابت شود که کالای مورد نظر مشتری‌پسند نیست، سرمایه‌ی هزینه شده به هدر نمی‌رود. به هر حال تعدادی فروش انجام شده‌ است. تقریبا هر آزمایشی در زمان خود، کل هزینه‌ی پرداخت شده را جبران می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۵۴
محبوبه موید

عکاسی و اصول چاپ دیجیتال در پایگاه خبری صنعت پنجم - اخبار چاپ و تبلیغات

 

عکاسی

از آنجا که عکاسی دیجیتال و عکاسی عمومی در چاپ کتابهای ارزشمند، نقش مهمی برعهده دارند، ما در صددیم به نکات مهم مرتبط با چاپ دیجیتال، اشاره‌ای داشته باشیم. عکاسان در این زمینه، بیشترین تجربه را دارند، چون گرفتن تصاویر چه با دوربین‌های آنالوگ و چه با دوربین‌های دیجیتال، تخصص اولیه‌ی آنهاست. از طرف دیگر هنرمندان سنتی، خود را مشغول به دیجیتال‌سازی کار تمام شده می‌کنند و بیشتر تمایل دارند تا به حرفه‌ای‌ها مانند چاپکاران و عکاسان تکیه‌ نمایند.

در نهایت، بسیاری از هنرمندان دیجیتال از دوربین (و اسکنر) برای وارد کردن عناصر تصویر استفاده می‌کنند و در مرحله‌ی بعد، از طریق رایانه، تغییراتی در آن اعمال می‌نمایند. در اینجا، دو روش اصلی برای ثبت تصاویر از طریق عکاسی وجود دارد: «عکاسی فیلم» سنتی و « ثبت دیجیتالی مستقیم».

بیشتر بخوانید

عکاسی فیلم

هنوز بسیاری از عکاسان ترجیح می‌دهند که با فیلم کار کنند و سپس به روش‌هایی که توضیح داده شد، آن را اسکن نمایند. برای بسیاری از هنرمندان سنتی که طرح‌های موجود را با فیلم بازآفرینی می‌کنند، با دوربین از یک اثر عکس‌برداری می‌شود. این دوربین معمولا قادر است فیلم‌هایی در اندازه‌های بزرگ یا متوسط تولید کند. (معمولا اسکن نگاتیو‌های رنگی سخت‌تر است). سپس عکس گرفته شده در یک اسکنر پیشرفته اسکن می‌شود. مهارت و تسلط عکاس در زمینه‌ی تطبیق درستی تصویر، نور و روشنایی، زمان نوردهی، فوکوس، انتخاب فیلم و غیره، فوق‌العاده مهم است. هنر عکاسی، به خودی خود یک هنر است و برای درست انجام دادن آن، به تجربه و آموزش کافی نیاز است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۸ ، ۰۱:۴۰
محبوبه موید



مدیریت رنگ در همه‌جا به عنوان موضوعی فوق‌العاده پیچیده شناخته شده است. بی‌شک، دانش رنگ خود مقوله‌ای بسیار پیچیده است. واقعیت این است که ما هنوز نظریه‌ی رنگ و سیستم بینایی انسان را کاملا و به درستی نمی‌شناسیم. تصور نکنید که این کتاب، کتاب کاملی از دانش کنونی پیرامون دانش نظریه‌ی رنگ است. خوشبختانه، این کتاب چنین نیست. در عوض، کتاب حاضر یک راهنمای عملی برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن در تاریکخانه‌ی دیجیتالی شما با استفاده از یک جریان مدیریت شده‌ی رنگ است.

در کتاب «اسرار رنگ»، موضوعات جداگانه‌ای را جمع‌آوری کرده‌ام که همراه با یکدیگر، سیستم کاملی از مدیریت رنگ برای عکاس مجسم می‌سازند. در این کتاب،‌ دقیقا به شما نشان می‌دهم که چه مراحلی برای رسیدن به بهترین نتایج لازم و ضروری هستند. من تنها نظریه را به شما آموزش نمی‌دهم و شما را با مسائل حقیقی که در جریان کار پیش می‌آید، تنها نمی‌گذارم. هدفم از نوشتن این کتاب فراهم آوردن اطلاعات عملی است که شما بتوانید در تولید عکس‌ها با بالاترین دقت رنگی ممکن، از آنها استفاده کنید. با آن که بخشی را به این موضوع اختصاص داده‌ام که چگونه و چرا اجزای مختلف کار می‌کنند، اما تاکیدم بر این است که چگونه مدیریت رنگ را در کار به تسخیر خود درآورید.

فرض را بر این می‌گیریم که عکاسانی که نسبت به مسئله‌ی مدیریت رنگ جدی هستند، از نرم‌افزار فتوشاپ برای بهینه‌سازی تصاویر و عکس‌های خود استفاده می‌کنند.

با آن که می‌توان از نرم‌افزارهای دیگر برای مدیریت رنگ استفاده کرد، اما من در این کتاب بر فتوشاپ تمرکز دارم.

 

چه کسانی باید از این کتاب استفاده کنند؟

اگر تاکنون برای شما پیش آمده که تصویر چاپی‌تان با آنچه در نمایشگر می‌بینید، تفاوت دارد، پس می‌توانید از این کتاب استفاده کنید. مهم نیست که به روش سنتی عکس‌برداری می‌کنید یا دیجیتال. در هر صورت، اگر می‌خواهید تصاویرتان را بهبود بخشید و آنها را با استفاده از یک کامپیوتر تولید کنید، این کتاب به شما کمک می‌کند تا به بهترین نتایج دست یابید.

 

درباره‌ی نویسنده

کار با کامپیوتر و عکاسی، علاقه‌ی اصلی تیم گری (Tim Gey) است. او می‌خواهد تا آنجا که ممکن است هر چه بیشتر درباره‌ی تصویرسازی دیجیتالی بداند. گری علاقه‌مند است تا اطلاعات و دانش خود را به اشتراک گذارد. او این کار را از طریق نوشتن کتاب و مقالات و برگزاری همایش‌ها انجام می‌دهد. مقالات او در مجلات مختلف از جمله «Outdoor Photographer» و «PC» و غیره به چاپ رسیده است. او در موسسه‌ی تصویرسازی لپ (Lepp) به تدریس هم می‌پردازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون او می‌توانید به سایت timgrey مراجعه فرمایید.

مباحث پایه

ماهیت نور

با آن که دانش رنگ فوق‌العاده پیچیده است، مدیریت رنگ به دانش ژرفی از رنگ نیاز ندارد. موضوع اولی که باید در این رابطه بدانیم این است که نور چگونه رنگ را در خود جای می‌دهد و آن را منتقل می‌کند (شکل 1-1).

نور، زیبا و سحرآمیز است. نور خورشید، تقریبا در هشت دقیقه مسافتی بیش از 93 میلیون مایل را می‌پیماید تا به زمین برسد. نور گرمایی تولید می‌کند که زندگی را ممکن می‌سازد و به ما اجازه می‌دهد تا همدیگر را ببینیم و زیبایی‌های موجود در جهان لذت ببریم.

نور به ما اجازه می‌دهد تا از پرتوهای طلایی طلوع آفتاب، آبی آرام‌کننده‌ی سایه‌های عمیق، سبز شاداب‌کننده‌ی تپه‌های پرپشت، رنگ‌های مهیج زرد، نارنجی و قرمز غروب خورشید (شکل 1-2) و غبار صورتی رنگ سپیده دم صبح لذت ببریم. حتی پس از آن که خورشید زیر افق ناپدید شد، نور آن می‌تواند از ماه منعکس شود تا دنیای ما را به روش‌های مسحور‌کننده‌‌ای به نمایش گذارد.

شیدایی و شیفتگی ما نسبت به رنگ در سنین پائین آغاز می‌شود و برای عکاسان تا ابد ادامه می‌یابد. اگر چه ممکن است عکاسانی که بر عکاسی سیاه و سفید تمرکز دارند چندان نسبت به مسئله‌ی رنگ حساس نباشند، اما آنها بیشتر به مسئله‌ی نور به طور کلی می‌پردازند.

نور نوعی انرژی است. این انرژی با طول موجی که سطح انرژی یک منبع مشخص را تعیین می‌کند، به شکل موج انتقال می‌یابد.

گستره‌ی مختلف طول موج‌های انرژی در قالب‌های پرتوهای فرابنفش پرتوهای گاما، اشعه‌های ایکس طیف مرئی و مادون قرمز تقسیم‌بندی می‌شود. زمانی می‌توان رنگ را دید که در طیف مرئی قرار گرفته باشد. گستره‌ی طول‌موج‌ها تقریبا بین 380 تا 780 نانومتر قرار دارد (شکل 1-3 را ببینید). یک نانومتر، یک بیلیونیوم متر است، در نتیجه ما درباره‌ی موج‌های انرژی کاملا کوچک صحبت می‌کنیم.

به عبارت دیگر، می‌توان گفت که رنگ وجود ندارد. در واقع انرژی، انرژی نور به خودی خود رنگ ندارد. در عوض، طول موج‌های مختلف انرژی بر سیستم بینایی ما تاثیر می‌گذارند و باعث دریافت رنگ‌ها می‌شوند. به عنوان مثال، طول موج‌ رنگ قرمز 650 نانومتر، طول موج رنگ سبز 252 نانومتر و طول موج‌رنگ آبی در حدود 450 نانومتر است.

هنگامی که انرژی در این طول موج‌ها به چشم ما می‌رسد، باعث می‌شود تا ما آن را قرمز، سبز یا آبی دریافت کنیم. با آن که می‌توان رنگ را بر اساس طول موج‌های خاص نور تعریف کرد، اما این موضوع به خودی خود یکی از ویژگی‌های نور نیست. مشخصه‌ی کاملا واقعی که ما آن را به عنوان رنگ دریافت می‌کنیم، در ذهن ما به منزله‌ی پاسخی به طول موج‌های خاص نور مشاهده شده شکل می‌گیرد.

به همین ترتیب، تمامی رنگ‌های رنگین کمان (قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش) در طیف مرئی با رنگ قرمز در بالاترین طول موج (650 نانومتر) و بنفش در کوتاه‌ترین طول موج (در حدود 380 نانومتر) یافت می‌شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۸ ، ۲۳:۳۳
محبوبه موید

قش اعداد صحیح در اسکن برای چاپ های دیجیتالی چیست؟

بعضی ادعا می‌کنند که شما می‌توانید با کمترین وضوح تصویر هم کار اسکن را انجام دهید اما شما باید تنها در مراتبی از وضوح تصویری بصری کامل، اسکن کنید که بر اعداد صحیح تقسیم شده‌اند (1،2، 3، 4، 5 و….). در نتیجه برای یک اسکنر با وضوح تصویر 600dpi، هدف این است که شما تنها با وضوح 75 یا 100 یا 150 یا 300dpi اسکن کنید. بعضی اسکنرها تنها این مقسوم علیه‌ها را در قسمت پیش تنظیمات خود دارند و بعضی دیگر از اسکنرها این ارقام را با گزینه‌های دیگر ادغام می‌کنند. (شکل 4-3 را ببینید).

نظر آنها این است که یک مقسوم‌علیه صحیح کار دوباره نمونه‌گیری را آسانتر کرده و نتایج بهتری به همراه خواهد داشت زیرا شبکه‌های پیکسلی قدیمی و جدید همیشه به هم پیوسته و متصل هستند. در وضوح تصویر عدد بالاتر اسکن کنید و سپس از اندازه‌ی آن بکاهید (دوباره نمونه‌گیری) و کم‌کم به اندازه‌ی مورد نظر برسید. مثلا، در وضوح تصویر 600dpi اسکن کنید و سپس آن را دوباره نمونه‌گیری کنید تا 520dpi حاصل شود. مقسوم‌علیه‌های زوج 2، 4، 8 بهتر از مقسوم‌علیه‌های فرد مانند 3 یا 5 هستند اما در هر صورت هر مقسوم علیه صحیحی بهتر از دیگر ارقام مانند 333dpi است.

 

وقتی تصاویر را اسکن می‌کنم در چاپ های دیجیتالی به چه وضوح تصویری نیاز دارم؟

در اسکن تصاویر رنگی با وضوح تصویر بالاتر از 300dpi، به ندرت می‌توان جزئیات بیشتر را دریافت کرد.

بزرگ کردن تصاویر، اگر حداقل درجه‌ی بزرگنمایی بسیار زیاد باشد، به کیفیت آن آسیب می‌رساند. دو درجه بزرگ‌تر کردن ممکن است قابل قبول باشد اما در سه درجه، کیفیت به طور محسوسی کاهش می‌یابد. بزرگ کردن فیلم بهترین و برترین روش است.

 

هنگام اسکن فیلم در چاپ دیجیتال، وضوح تصویر چقدر باید باشد؟

زمانی که شما متوجه شدید که هدف اصلی فیلم عکاسی مدرن این است که فیلم بزرگتر شده و اندازه‌ی آن افزایش یابد، (شاید به استثنای موارد جزئی مانند اشعه‌های ایکس)، می‌توانید ببینید که یک فیلم اسکن شده با وضوح تصویر 300dpi یا بالاتر تاثیر و نتیجه‌ی خوبی به همراه دارد. وقتی شما به تصاویر بزرگ نیاز دارید تا در وضوح به شدت درجه‌بندی شده، در اندازه‌ی بزرگ چاپ کنید، آن وضوح تصویر پیکسل‌هایی به وجود می‌آورد که به نحوی موثر بزرگنمایی لازم برای چاپ تصویر بزرگ شده را ممکن می‌سازد. اسکنرهای فیلم در حالی تصاویر بزرگ را به شما می‌دهند که در کیفیت مطلوب قرار دارند.

هر چقدر در مبحث اسکن فیلم پیش برویم، به پاسخ واحدی برای آن نمی‌رسیم؛ در این قسمت، انتخاب‌های مختلف و عقاید گوناگونی وجود دارد. بهترین پاسخ آن است که اندازه‌ی تصویر اسکن شده باید متناسب با هدف مورد نظر باشد. در اینجا، مسئله این نیست که تصویر اسکن شده باید به اندازه‌ی کافی برای انجام کار بزرگ باشد. آن چه مهم است این است که اگر تصویر بسیار بزرگتر از شرایط و امکانات باشد، عملا پا را از حد معمول فراتر گذاشته‌ایم. به غیر از زمانی که اندازه‌ی تصویر را بزرگتر می‌کنیم، دلایل ظریف و موشکافانه‌ای برای اسکن در ماکسیمم وضوح اپتیکال اسکنر وجود دارد. وگرنه، هنگامی که ماکسیمم وضوح، به طرزی غیرعادی، بالاست، مرحله‌ی میانی برای کارهای کوچکتر، آن است که اسکن در مقسوم‌علیه صحیح بزرگتر بعد از ماکسیمم انجام شود. اسکنر عملیات را در ماکسیمم یا در مقسوم علیه صحیح ماکسیمم، بهتر ساده می‌کند. سپس اندازه‌ی کوچکتر تصویر مطلوب را می‌توان در یک برنامه‌ی ویرایش عکس، دوباره نمونه‌گیری کرد و به نتیجه مطلوب رسید. اسکن مقسوم علیه عدد صحیح، عامل کوچکی است اما اغلب در بهبود کیفیت، تاثیر می‌گذارد. در نتیجه، ویرایشگر تصویر، بهتر از اسکنر، کار نمونه‌گیری را انجام می‌دهد.

 

آیا در اسکن فیلم در بالاترین وضوح تصویر چاپ دیجیتالی ممکن، معایبی هم وجود دارد؟

بله، در اسکن با وضوح بالا، به حافظه‌ی  زیادی نیاز است. این در حالی است که معمولا، کیفیت، حرف اول را می‌زند و تصاویر بزرگ، حافظه‌ی وسیعی را اشغال می‌کنند و بدین ترتیب، رایانه با مشکل مواجه می‌شود. میزان مصرف حافظه برای یک تصویر با مربع وضوح تصویر افزایش می‌یابد. هنگامی که شما وضوح اسکن را در عدد 2 ضرب می‌کنید، میزان فضای لازم برای حافظه، چهار برابر می‌شود. با افزایش حافظه، اندازه‌ی فایل هم بزرگتر می‌شود. یک نگاتیو 35 میلی متری اسکن شده در وضوح 2700dpi و در مد 16 بیتی، به اندازه‌ی 5/55 مگابایت، حافظه نیاز دارد. اسکن dpi 5400 همان نگاتیو و در همان مقیاس، یک حافظه‌ی 2/222 مگابایتی را اشغال می‌کند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۸ ، ۲۳:۲۹
محبوبه موید


خود کالا باید بهترین فروشنده‌ی خود باشد. نه تنها خود کالا بلکه فضا و تاثیر ذهنی آن نیز می‌تواند به بالا رفتن میزان فروش کمک کند. در این صورت، نمونه‌ها از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار هستند. این نمونه‌ها هر چقدر هم که گران باشند اما می‌توانند ارزان‌ترین روش فروش را در اختیار تبلیغ‌کنندگان قرار دهند.

یک فروشنده باید همانند یک تبلیغ‌کننده، نمونه‌ی تبلیغاتی خود را همیشه و همه جا به همراه داشته باشد.

نمونه‌گیری و ارسال نمونه، تنها به تولیدات و کالاهای کوچکی مانند مواد غذایی یا کالاهای خاص محدود نمی‌شود. می‌توان از آن به روش‌های گوناگون برای تولیدات مختلف استفاده کرد.

نمونه‌ها، موارد مصرف متعدد و با ارزشی دارند. آنها فرد را قادر می‌سازند تا از واژه‌ی «رایگان» در تبلیغات استفاده کند. این واژه، تعداد خوانندگان را افزایش می‌دهد. اکثر مردم می‌خواهند در مورد هدیه‌ی عرضه شده بیشتر بدانند اغلب آزمایش‌ها نشان می‌دهند که نمونه‌ها با افزایش دادن تعداد خوانندگان آگهی‌های تبلیغاتی، هزینه‌ خود (و حتی چند برابر آن) را در می‌آورند. یک نمونه، فرد را به عمل وا می‌دارد. شاید خواننده‌ی آگهی شما، نسبت به مسئله‌ی خرید متقاعد نشده باشد. اما او آماده است تا درباره‌ی کالایی که شما عرضه می‌کنید، بیشتر بداند. در نتیجه‌ او، یادداشت آگهی شما را می‌بُرد، آن را در گوشه‌ای می‌گذارد و چند روز بعد با شما تماس می‌گیرد. بدون این برگه یادداشت، این احتمال وجود دارد که او همه چیز را به سرعت فراموش کند. بدین ترتیب، شما نام و آدرس کسی را که به محصولات شما علاقه‌مند است را دارید. شما می‌توانید استفاده از کالایتان را با او شروع کنید. شما می‌توانید اطلاعات کامل‌تری در اختیار او قرار دهید و نتایج را پیگیری نمایید. این احتمال وجود دارد که تا شش بعد، خواننده دوباره یکی از تبلیغات شما را نخواند. ردپای شما ممکن است به دست فراموشی سپرده شود. اما هنگامی که او برای شما می‌نویسد،‌ شما این شانس را دارید تا هر آنچه را که می‌توانید، به انجام رسانید.

گاهی اوقات، یک نمونه‌ی کوچک، یک آزمایش خوب نیست. در این صورت،‌ ما به فروشنده سفارش یک بسته‌ی کامل را می‌دهیم.

ممکن است شما بگویید این اقدامات هزینه‌بردار است اما برای دستیابی به اهداف مورد نظر مقرون به صرفه به نظر می‌رسند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۸ ، ۲۰:۵۰
محبوبه موید